Translate

söndag 20 september 2015

Hkk/NO/SO Hemuppgift Jacob K 8A

1.
Norrmejerier mellanmjölk. Kommer från norrländska kor och tillverkas i Luleå. Det finns ingen grossist utan mjölken hämtas av butikskedjorna eller körs ut av
Norrmejeriet. Hem transporteras den typiskt med bil men kan även tas hem med cykel, buss, promenad eller dylikt.

Bullens Pilsnerkorv. Den tillverkas av svenskt kött av HKScan i Kristianstad. De transporteras med lastbil till sin grossist Torebrings och sedan med lastbil ut till butiker. Sedan transporteras den hem typiskt med bil, buss, cykel eller promenad.

Garant Jasminris. Odlas i Thailand och transporteras ut till olika länder med hjälp av båt och flygplan. Sedan till grossisten Axfood AB med hjälp av lastbilar och sedan med lastbilar från Axfood till butikskedjorna. Transporteras oftast hem med bil, buss, cykel eller promenad.

Nöt och fläskkött. I andra länder har djuren dåliga förhållanden och köttet transporteras med flygplan och båt. Sedan med lastbilar till grossisten och även från grossisten till butikerna transporteras det med lastbil. Sedan hem typiskt med bil, buss promenad eller cykel.

Olivolja. Den odlas i Spanien och Grekland och pressas även där. Sedan skickas den till grossisten Axfood AB i södra Sverige med hjälp av flygplan och körs sedan ut till butikskedjor med lastbil och tåg. Sedan hem från affären oftast med bil, buss promenad eller cykel.

2.
Norrmejeriers mellanmjölk ersätter jag med norrmejeriers Ekologiska Mellanmjölk.
Fördelen med det är att mjölken kommer ifrån kor som föds upp ekologiskt och därför har det bättre ställt. Det finns krav på olika saker en ko måste få göra och hur den ska få röra sig osv för att mjölken som kommer från den ska få klassas som ekologisk. Nackdelen är att den är lite dyrare.

Bullens pilsnerkorv ersätter jag med Hugossons grillkorv, därför att den är närproducerad och därför släpper man inte ut lika mycket avgaser under transporter.
Bullens är däremot producerad i södra Sverige och skickas ut över hela landet, och släpper därför ut mycket mer avgaser.

Garant Jasminris ersätter jag med lokalproducerad potatis därför att riset plockas och planteras under dåliga arbetsförhållanden och transporteras en lång väg, där av släpper man ut mycket avgaser. Potatisen däremot odlas 100 meter ifrån mitt hus under bra arbetsförhållanden och jag kan gå och köpa den och bära hem den, vilket betyder att jag inte släpper ut några avgaser alls. Nackdelarna med den är att traktorn som används för att skörda och ta upp potatisen släpper ut ganska mycket avgaser, men det är nästan inga i jämförelse med det som släpps ut under risfrakten.

Nöt och fläskköttet ersätter jag med lokalt älgkött. I andra länder där man föder upp nöt- och fläsk kreaturer så har djuren inte bra levnadsförhållanden alls, och för mig är det billigare med lokalt älgkött för att jag får det gratis av min farfar som jagar. Om jag ej hade kunnat få det gratis hade jag ändå köpt det, även om det finns en liten nackdel med köpt älgkött. Det är DYRT. Men hellre spenderar man lite mer pengar än bidrar till extremt dåliga levnadsförhållanden för djur.

Olivoljan ersätter jag med rapsolja, för att rapsoljan är billigare och mer närproducerad. Nackdelen är att olivoljan har en lite finare smak i mångas tycke.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar